Мова – це один з найважливіших параметрів оцінки розвитку вищої нервової активності дитини. Її розвиток починається з першого місяця життя малюка, і активно триває до віку 5-6 років.

Мова - це багатство і краса народу. Мова для дитини - це ніжна мамина колискова , мудра батьківська порада, бабусина казочка , дідусева байка , стежина з якої починається шлях у життя.

В умовах становлення України як суверенної держави формування мовлєнєвої культури є одним із важливих завдань успішного виховання підростаючого покоління.

 

 

Розвиток зв'язного мовлення у дітей

 

Для того щоб розвинути зв'язну мову у дітей раннього віку, потрібно враховувати деякі особливості їхньої психіки. Тільки в такому випадку ви зможете домогтися результату.

 

Принципи, на яких грунтується робота з дитиною:

 

в ранньому віці, дитина намагається у всьому наслідувати дорослому, тому, для продуктивності роботи, грайте з ним в «дорослі» ігри. Покачайте лялю, «посадіть» квіточку в пісок, побудуйте з кубиків будинок. При цьому потрібно чітко промовляти назви, щоб дитина, повторюючи ваші дії, набував пасивний словниковий запас, який він з часом зможе використовувати;

малюк буде навчатися, тільки якщо знання будуть представлені йому в формі гри, а так само, коли він буде перебувати в гарному настрої;

для того щоб дитина щось запам'ятав, нудно повторювати одні й ті ж слова багато разів. Тільки таким чином в його пам'яті закріпляться нові слова;

грайте в ігри, які відповідають досвіду малюка – про речі, з якими він вже стикався. Наприклад, немає сенсу вчити його говорити «му», якщо дитина ніколи не бачив корови. Перед заняттями, ознайомте малюка з темою, і тільки після цього приступайте;

дитині складно тривалий час концентрувати увагу – постарайтеся зробити ваші ігри короткими, але інформативними;

хваліть дитину. Він повинен відчувати вашу любов і підтримку.

 

Формування словника

1. Збагачувати словник дитини :

* іменниками - назви іграшок, одягу, овочів, фруктів, рослин, птахів, тварин (дикі, свійські) ;

* прикметниками, які виражають якості предметів : форму, колір, величину, смак, висоту, тощо;

* дієсловами , які порв`язані із самообслуговуванням, прийомом їжі, діями дітей;

*прислівниками , що виражають час, місце.

2. Використовувати в мові по

рівняння , епітети, образні вирази (вовчик-братик, лисичка - сестричка, зайчик - побігайчик).

 

Формування граматично правильного мовлення

1. Вправляти дітей у правильному вживанні іменників у різних відмінках, в множині та одинці.

2. Узгоджувати іменники з прикметниками.

3. Вживати іменники з прийменниками.

4. Вживати пестливі слова (квіточка, котик).

5. Вживати дієслова в минулому і майбутньому часі, з відтінками лагідності (питоньки , їстоньки).

6. Правильно вимовляти зміну голосних і приголосних в основі (ношу , ходжу).

7. Готувати до оволодіння інтонацією запитання, вигуку.

8. Вчити будувати прсті речення з 2-3 слів.

 

Звукова культура мовленн

1. Вчити говорити слова виразно, не поспішаючи, достатньо голосно.

2. Вправляти у правильній вимові голосних та приголосних (крім Р , свистячих та шиплячих).

3. Вправляти у вимові звуконаслідувальних слів (ту-ту-ту, крап-крап-крап....).

4. Учити робити видих плавно і протяжно через рот.

5. Чітко вимовляти дво-, три- і чотирискладові слова , які зрозумілі дитині.

 

Для чого вчити вірші

Запам’ятовування віршів розвиває пам’ять дитини, збагачує його словниковий запас, розвиває культуру мовлення. З самого народження для дитини рекомендується повторювати ритмічні потішки, скоромовки і вірші. Пам’ять в цьому випадку у нього буде розвиватися без всяких зусиль. Підбирати вірші треба відповідно віку. Дошкільнятам підійде поезія Чуковського, Барто та Михалкова. При розмові з малюком бажано з раннього дитинства частіше вживати придумані на ходу рими. Наприклад: «для Сашка — кашка» і т. д. Тоді вірші для нього стануть звичними.

Як вчити дитячі вірші дошкільнику

Для початку дорослому самому треба добре ознайомитися з змістом вірша. Потім потрібно з виразом прочитати вірші дитині та дізнатися, чи зрозумів він сенс літературного твору. При цьому треба дотримуватися ритм, інтонації і необхідні паузи. Дуже важливо, щоб дитині було зрозуміло зміст кожного слова. Щоб це з’ясувати, краще поставити дитині навідні запитання. Якщо малюк не зрозумів значення якогось слова, то йому треба його пояснити.

Потім можна попросити дитину повторювати за дорослим по черзі кожну сходинку. Одну сходинку рекомендується відтворювати 2-3 рази. Потім переходити до іншої. Батькам необхідно стежити за наголосами у словах, чітко і повільно відтворюючи кожен звук. Заучування рим бажано перетворити на веселу гру. Наприклад, посадити малюка на коліна і ритмічно качати. Або взяти за ручки і плавно з ним кружляти по кімнаті, повторюючи вірші.

Також можна перетворити розучування дитячого віршика у театральне дійство. Взяти ляльку і розіграти виступ на сцені перед іншими іграшками, повторюючи сходинку, потім іншу. Або поєднати віршики з рухливою грою. Кидати дитині м’ячик і при цьому повторювати сходинку. А він, зловивши м’яч, повинен повторити її. Головне, щоб дитині був цікавий сам процес заучування вірша.

Також не варто розучувати за день більше двох рядків, щоб не перевантажувати пам’ять дитини. Запам’ятати вірш за тиждень — це нормально. Набагато пізніше до старшого дошкільного віку малюк буде здатний вивчити вірш і за один день. Згодом рекомендується просити дітей розповідати вірші гостям і знайомим, щоб не забути їх. І звичайно треба частіше хвалити своє чадо. Але ні в якому разі не треба його лаяти, якщо відразу запам’ятати рядки не виходить.