Шановні батьки!

Вас консультує психолог

Похвала Тетяна Валентинівна

Поради психолога щодо виховання дітей.

• Намагайтеся, щоб ваша любов не перетворилася на вседозволеність та бездоглядність. Встановіть чіткі межі дозволеного (бажано, щоб заборон було«небагато — лише найголовніші) і дозвольте дитині вільно діяти в цих межах.Неухильно дотримуйтесь встановлених вами заборон і дозволів.

• Ніколи не давайте дитині особистих негативних оцінкових суджень: «ти поганий», «ти брехливий», «ти злий». Оцінювати треба лише вчинок. Треба казати:«Твій вчинок поганий, але ж ти хороший і розумний хлопчик (дівчинка) і надалі не повинен так робити».

• Повірте в неповторність своєї дитини, у те, що вона — єдина,унікальна, не схожа на жодну іншу і не є вашою точною копією. Тому не варто вимагати від неї реалізації заданої вами життєвої програми і досягнення поставленої вами мети. Дайте їй право прожити власне життя.

• Дозвольте дитині бути собою, зі своїми вадами, вразливими місцями та чеснотами. Приймайте її такою, якою вона є. Підкреслюйте її сильні властивості.

• Не соромтеся виявляти свою любов до дитини, дайте їй зрозуміти, що любитимете її за будь-яких обставин.

 

• Не бійтеся «залюбити» своє маля: саджайте його собі на коліна, дивіться йому в очі, обіймайте та цілуйте, коли воно того бажає.

• Обираючи знаряддя виховного впливу, удавайтеся здебільшого до ласки та заохочення, а не до покарання та осуду

Четвертий рік життя: психологічний портрет.

    На четвертому році життя дитини відбуваються істотні зміни в її характері, перебігу психічних процесів, діяльності, стосунках з оточенням тощо. Це — період формування активного інтересу до людини та її взаємин з іншими. За перші три роки життя дитина проходить величезний шлях у своєму розвиткові і готова піднятися на новий щабель дитинства. Четвертий рік життя у періоді дошкільного віку називають молод­шим дошкільним. Саме тут закладаються ті основи, які згодом ви­значатимуть рівень дошкільної зрілості дитини. Проте для цього ди­тина має пройти тривалий шлях у своєму розвиткові.

               Особливості комунікативно-мовленнєвого розвитку

На четвертому році життя стрімко розвивається мовлення ди­тини, що проявляється в:

*        збільшенні обсягу як пасивного, так і активного словнико­вого запасу дитини (не лише кількості іменників та дієслів, а й інших частин мови);

*        виявленні особливого інтересу і чутливості до слова (уваж­не прислуховування до нових слів, усвідомлення звукового складу мовлення та елементів граматичної будови);

*        прагненні правильно вимовляти слова, вільно будувати прості речення.

У молодшому дошкільному віці для дитини вкрай важли­во чути досконале мовлення дорослого — партнера по діяльнос­ті. Для дитини четвертого року життя легше що-небудь зробити, аніж розповісти про зроблене. Словесне мислення у неї ще не роз­винене, вона не вміє виконувати завдання подумки (у внутріш­ньому плані). Звідси і виникає протиріччя між тим, що дитина ро­бить у процесі розв’язання завдання, і тим, як вона пояснює свої дії.

     Емоційна форма спілкування дитини з дорослим, що форму­ється на першому році життя, не втрачає свого актуального зна­чення для розвитку мовленнєвої діяльності впродовж усього до­шкільного дитинства. Особливо актуальна ця форма спілкування і взаємодії в молодшому дошкільному віці, бо відбувається якісне ускладнення форм та способів комунікації, що супроводжує усі види діяльності дитини в дитячому садку та сім’ї.

        Психічні досягнення емоційного кон­такту є такими:

¨                 орієнтування на людину;

¨                 комунікативна спрямованість;

¨                  комунікативна активність;

¨                  індивідуалізація і різноманіт­ність експресивно-мімічних способів взаємодії.

Базові досягнення комунікативно-мовленнєвого розвитку особистості слід розглядати як вікову норму для дитини четвертого року життя, оскільки вони визначають подальший розвиток здат­ності дитини до:

¨                               мовної взаємодії; співробітництва;

¨                               міжособистісної координації дій у різноманітних ситуаціях життєдіяльності.

Характерною особливістю дитини молодшого дошкільного віку є поява но­вої форми спілкування з дорослим — пі­знавальної, що розвивається у спіль­ній з дорослим діяльності, зокрема у:

¨  грі;

¨  експериментуванні з предме­тами;

¨  конструюванні.

                      Особливості розвитку пізнавальної сфери

У процесі гри, малювання чи конструювання дитина ознайом­люється з властивостями предметів, розвиваються її сприймання, мислення, уява тощо. У молодшому дошкільному віці пізнавальний розвиток відбувається в таких напрямах:

¨              розширення способів і засобів орієнтування в навколиш­ній дійсності;

¨              збагачення змісту уявлень і знань про навколишній світ.

                                           Сенсорний розвиток

Основою розвитку відчуттів і сприймання у дитини є її дійові зв’язки з предметним світом, завдяки яким вдосконалюється аналітико-синтетична діяльність її аналізаторів. Ці зв’язки певною мі­рою скеровує дорослий. Дитина навчається більш тонко відчувати і розрізняти ознаки і властивості предметів і явищ. Це стосується усіх без винятку відчуттів, особливо зорових, слухових, дотикових і кінестетичних. Розвивається предметне сприймання, на якому ба­зується здатність дитини орієнтуватися в просторі предметного світу.

         Здатність сприймати предмет як окрему цілісність зі своїми кольором, формою, величиною поступово формується в дитини на основі її досвіду оволодіння діями. Якщо на третьому році життя  рука була провідним органом пізнання предметного світу, то в до­шкільному віці око починає досліджувати об’єкт за допомогою схо­жих на ручні дії, але вже на відстані, тобто формуються перцептивні дії. У предмета з’являється своє «обличчя», а згодом і своє «ім’я» [слово-назва], що допомагають впізнати його серед інших, хоча слово- назву і предмет дитина ототожнює.

На четвертому році життя у дитини розвивається здатність:

¨      розрізняти предмети за зовнішніми ознаками;

¨      орієнтуватися в просторі, звуках, смаках, властивостях пред­метів на дотик;

¨      віднаходити такий самий предмет за визначеною озна­кою — сенсорними еталонами кольору, форми, величини.

Дитина четвертого року життя дедалі досконаліше і точніше диференціює кольори за яскравістю і насиченістю. Розрізняти ко­льори їй значно простіше, аніж називати їх або відбирати за назвою. Найлегше дитина відбирає червоний колір, а найгірше — фіолето­вий. Також вона погано розрізняє відтінки кольорів. Для неї вони ще не мають суттєвого значення. Та й колір в цілому не є для дитини четвертого року життя певним сигналом.

Навіть та дитина, яка розрізняє майже всі спектральні кольори і називає їх відтінки, під час розмальовування часто не надає значення кольоровим відтінкам. Вона може розфарбувати соба­ку або ведмедя синім кольором, а качку — червоним чи жовтим. І тільки запитання, чи буває синій собака, змушує дитину за­мислитися та змінити колір.

Отже, знаючи особливості сприймання кольорів дитиною, дорослий має стежити, наскільки правильно вона користуєть­ся ними. Спонукаючи дитину критично подивитися на розмальо­вану нею картинку, дорослий привчає її відтворювати в пам’яті об­рази знайомих предметів і звертати увагу на зовнішній вигляд кожного з них, зокрема на колір. Поступово дитина починає по­мічати кольори та відтінки навколишніх предметів як певні сиг­нали.

Розвиток чутливості до кольорів, їх диференціювання тісно пов’язані з успіхами дитини в оволодінні назвами кольорів та ви­користанням їх відтінків. Називання їх загострює й уточнює від­чуття кольорів, їх розрізнення за якістю, яскравістю і насиченістю.

Впродовж четвертого року життя удосконалюється і дифе­ренціація форми предметів. Дитина здатна розпізнати відповідні форми в орнаменті, візерунках тощо. Допомагає дитині групувати її враження від навколишніх предметів, узагальнювати їх, осмис­лено сприймати ці предмети слово дорослого. Тому для розвитку сприймання важливо, щоб дорослий поєднував безпосереднє ознайомлення дитини з предметами з їх словесним позначенням, вжи­ванням еталонних назв ознак предметів, допомагаючи засвоювати сенсорні еталони.

               Розвиток наочно- дійового мислення

      Дитині четвертого року життя властиве наочно-дійове мис­лення. Вона розв’язує завдання в процесі виконання тих чи тих дій методом спроб та помилок. Тому те, що треба зробити, вона розуміє краще, коли дорослий су­проводжує пояснення наочним показом дії, своїм прикладом її виконання. Словесні вказівки до­рослого (придивіться, подумайте, як зробити краще), допомагають уникнути помилок, оскільки ди­тина ще не вміє обмірковувати послідовність дій, передбачати труднощі тощо.

У процесі подальшого ви­конання завдань дитина вже пригадує, які помилки зробила раніше, і не повторює їх. Пра­вильне розв’язання певного за­вдання дитина може перенести на розв’язання нового аналогіч­ного.

У період молодшого дошкільного віку в дитини розвиваються мисленнєві операції, зокрема:

  • аналіз;
  • синтез;
  • порівняння;
  • узагальнення;
  • класифікація.

Дитина молодшого дошкільного віку може добирати предме­ти чи їх зображення до вказаних дорослим узагальнюючих слів (по­суд, іграшки), причому не тільки у вигляді практичної дії, а й у формі мовної дії.

Виконуючи операцію узагальнення, дитина часто допускає по­милки (приблизно в половині випадків), але наприкінці четвертого року життя кількість помилок значно зменшується. У рамках знайо­мого матеріалу дитина здатна засвоїти класифікацію зі словесним узагальненням. На четвертому році життя вона може класифікувати предмети самостійно і при цьому не орієнтуватися на зовнішню схожість предметів, а групувати їх за функціональними ознаками (вед­медик, лялька, м’ячик — щоб гратися).

Особливості розвитку процесів пам’яті

 

У молодшому дошкільному віці дитина накопичує досвід орієн­тування в навколишньому середовищі. Завдяки цьому збагачуєть­ся її пам’ять, яка характеризується мимовільністю та емоційною за­барвленістю.

Дитина запам’ятовує те, що становить для неї безпосередній ін­терес. Вона сама ще не ставить за мету щось запам’ятати, не вміє ке­рувати процесами запам’ятовування і відтворення, особливо, якщо вимоги пригадати мають форму навчального завдання.

        У дитини четвертого року життя домінує образна пам’ять: зорова, слухова, рухова. В цьому віці дитина з десяти запропонова­них предметів (або їх зображення) може відтворити в середньому не більш ніж чотири. Ця обмеженість яскраво проявляється і в умо­вах запам’ятовування окремих слів. Дитина переважно запам’ятовує не більше ніж одне-два слова з десяти. Але яскраві, нові, незвичні предмети привертають увагу дитини й можуть залишити слід в її сві­домості. Дитина краще запам’ятовує те, що:

¨               вражає її своєю яскравістю;

¨               може використовувати у своїх іграх, тобто те, чим вона може діяти.

Так, процесом запам’ятовування дорослі можуть керувати завдяки:

¨                 використанню особливостей об’єктів в ігровій ситуації;

¨                 залученню дитини до різних видів дитячої діяльності (ма­лювання, конструювання, ліплення).

Це сприяє запам’ятовуванню властивостей предметів.

                                   Розвиток репродуктивної уяви

У дитини четвертого року життя розвивається репродуктивна уява, тобто відтворювальна. Для створення уявного образу дитині буває достатньо найвіддаленішої схожості між тим, що вона сприй­має, і попереднім її досвідом. Жвавість уяви дитини проявляється втому, наскільки швидко вона входить у роль під час гри. Під ке­рівництвом дорослого створені в уяві образи дитина реалізує в грі й продуктивних видах діяльності. Дитина четвертого року жит­тя вже може фантазувати (наприклад, про майбутній подарунок на день народження), уявляти об’єкти, яких у її досвіді ще не було, на основі прочитаного може подумки відтворювати закриті частини предмета на основі тих частин, які перебувають у полі зору.

Уява є основною для розвитку знаково-символічної функції мислення як якісно нового досягнення в розумовому розвитку ди­тини. Завдяки засвоєнню різномодальних засобів (вербальних, сен­сорних тощо) вона оволодіває знаково-символічними системами в різних видах діяльності, зокрема в:

ігровій — застосовується об’єктна заміщуваність (паличка може бути ложечкою, кубик — стільчиком), відтворюються стосун­ки між людьми (взяття ролі на себе);

зображувальній — це перші спро­би побудувати систему просторових координат, яка організовує створену на папері картину світу. Це поділ ар­куша паперу на верх, середину і низ та відображення об’єктів на середині ар­куша, упізнавання (круг — сонечко) і засвоєння графічних штампів (лінія землі — лінія блакитного або зеленого кольору чи набір вертикальних рисочок-травинок; лінія неба — лінія синього кольору або горизонтальний ряд із сон­ця, хмаринок, пташок чи місця і зірок);

мовленнєвій — швидше, ніж в ін­ших видах діяльності, виділяються різні категорії того, що заміщується (об’єкти, дії, якості, відношення) і фік­суються різними мовними елемента­ми — словами, реченнями. Образи уяви у молодшого дошкільника надзвичайно яскра­ві, емоційно забарвлені. Тому дитина часто не може відокремити створені уявою образи від справжніх. Це накладає велику відпо­відальність на дорослих, зокрема у виборі казок, методів впливу на дитину тощо. «Якщо няня читає маленькій дитині про страшного сі­рого вовка, маленька дитина бачить страшного сірого вовка», — за­значав Іван Сєчєнов. Проте сьогодні погрози і залякування стали чи не єдиним засобом спілкування з дитиною.

                     Сюжетно-рольова гра як провідна діяльність

Важливе значення для розвитку дитини має сюжетно-рольова гра, під час якої вона бере на себе певну роль і підпорядковує їй свою поведінку. Сюжетно-рольова гра є провідною діяльністю у дошкіль­ному віці. Вона наближає дитину до світу дорослих, моделюючи від­повідні стосунки.

У сюжетно-рольовій грі впродовж четвертого року життя ди­тина:

опановує основні ігрові вміння. З’являються уявні пред­метно-ігрові дії, вони все більше узагальнюються, напо­внюються жестами і словом;

створює умовну ситуацію і діє в її межах; використовує предмети-замінники;

оволодіває рольовими діями.

Спільні ігри у молодших дошкільників переважають над інди­відуальними та «іграми поруч», проте достатньої погодженості між учасниками ще немає і тривалість гри невелика.

Сюжети ігор в цьому віці постійно змінюються. Варто дити­ні побачити, як хтось з ровесників грається з якоюсь іграшкою, або згадати, як минулого разу, наприклад, прикрашали ялинку чи «на­вантажували дрова» на машину або якусь іншу дію, як вона припи­няє розпочату гру і швидко забуває, у що гралася. Гра йде стрибко­подібно, один сюжет швидко змінюється на інший. В іграх яскраво проявляється нестійкість уваги дитини, її підвищена емоційна збу­дженість.

Навколишнє життя відтворюється в іграх нероздільно. На­приклад, зображуючи літак, дитина сидить на кубиках, тримає в ру­ках ще один кубик та «гуде». Так злилися в одне образ літака, образ пілота, його дії та звук мотора. Так і не зрозуміло, що дитина відтво­рює у своїй грі. Така злитість образів у грі властива дитині також в інших видах діяльності, наприклад під час відтворення складних сюжетів малюнка або розповіді про щось.

     Спільні дії дорослого з дитиною є основною умовою розвитку сюжетно-рольової гри. Дорослий демонструє дитині можливос­ті перевтілення, беручи на себе роль рівноправного партнера по грі. Важливо, щоб дитина мала повну свободу власної ініціативи. Аби зберегти свій задум і успішно його реалізувати, дитина четвертого року життя потребує зовнішньої підтримки, контролю, застосу­вання стимулювальних засобів. Це досягається шляхом перевтілення в ігровий образ, де поведінка регулю­ється роллю, яку взяла на себе дитина, і підтримується партнерами по грі.

                                     Становлення самооцінки

Становлення образу Я дитини відбувається в процесі спілкування з іншими людьми та за сприятливих умов виховання, коли дорослі й од­нолітки доброзичливо ставляться до дитини, задовольняється її потреба у визнанні, позитивній оцінці. Не­гативний досвід спілкування спри­чиняє агресію, невпевненість у собі, замкнутість.

Здебільшого самооцінка чотирирічної дитини є суб’єктив­ною і завищеною. Вона привласнює всі позитивні та схвалювані дорослими якості, іноді навіть без розуміння їх змісту («Я силь­ний!», «Я сміливий!»). Завищена оцінка своєї особистості для ма­ленької дитини є природним і закономірним явищем, своєрідним механізмом «особистісного захисту» тоді, коли хтось негативно оцінює її особистісні якості («злий, жадібний») або порівнює її по­ведінку з поведінкою іншої дитини.

Дорослий має підтримувати високу самооцінку дитини («Я хороший!»), їй обов’язково потрібні похвала і позитивна оцінка. При цьому варто висловлювати позитивні почуття («Я радий, що ти послухав мене і прийшов додому», «Я вдячна, що ти допомогла мені полити квіти»).

Якщо поведінка дитини спричиняє негативні переживання дорослого, треба повідомити їй про це («Мені неприємно, коли ти мене не слухаєш»). Для кращого розуміння дитиною себе і дорос­лого необхідно не лише розповісти їй про переживання дорослого, а й «озвучити» її власні почуття, показати готовність розділити їх («Я розумію, що тобі складно дістати м’ячик, але ж на прогулянці тобі захочеться ним погратися»; «Ти сумуєш за мамою, а твоя ляль­ка сумує за тобою. Підемо пограємося з нею…»).

Під час обговорення поведінки дитини доцільно оцінювати не її особистість в цілому («ввічливий, добрий, лінивий»), а її кон­кретні дії та вчинки («Ти вчинила неввічливо. Привітайся з Оленкою». Не можна говорити: «Ти погана, не привіталася»). Досягнення і вчинки дитини варто порівнювати не з досягненнями інших дітей, а лише з її власними успіхами і невдачами («Сьогодні не вийшло. Не в усіх одразу виходить. Завтра ти постараєшся і намалюєш сонечко краще»).

                        Особливості розвитку довільності

Четвертий рік життя є початковим етапом розвитку довіль­ності дитини — довільності її поведінки, діяльності та психічних процесів.

Емоційність дитини

Характерною особливістю дитини молодшого дошкільного віку є значна емоційна збудливість, нестриманість і нестійкість ЇЇ емо­цій. Емоції не тільки швидко виникають, а й швидко минають, змі­нюються на протилежні. Стан радості легко переходить у смуток і навпаки (ще не висохли сльози, а дитина вже безтурботно та ве­село грається). Дитина афективно реагує на ті події в своєму жит­ті, що обмежують її імпульсивні бажання і прагнення. Тому потріб­ний особливий педагогічний такт, щоб відвернути дитячу увагу від недозволеного бажаного і перек

лючити на те, що можна робити в подібній ситуації.

           Розвиток уваги

  Увагу молодшого дошкільника привертає все нове, яскраве і ці­каве. У молодшому дошкільному віці увага дитини має такі особ­ливості:

*   підвищення стійкості мимовільної уваги;

*   збільшення обсягу уваги.

Слово дорослого в молодшому дошкільному віці є засобом під­тримання уваги дитини. Процес іде від мовних вказівок — на що саме слід звернути увагу — до виявлення бажання самою дитиною.

           Гра та продуктивні види діяльності як засіб розвитку довільності

      У дитини четвертого року життя поведінка має здебільшого ім­пульсивний, мимовільний характер, дії дитини безпосередньо спря­мовуються її інтересами. Проте саме в цей період поступово фор­муються перші довільні дії, мета і мотив яких не збігаються. Однак самостійне виконання довільних дій можливе лише за умови, коли дія нескладна, а мотив близький до мети, тобто підтримуєть­ся безпосереднім ігровим інтересом дитини. Наприклад, дитина може готувати іграшки для майбутньої гри. Цілеспрямований ха­рактер дій дитини є найважливішою ознакою четвертого року жит­тя. У різних видах діяльності — грі, малюванні, конструюванні, а та­кож у повсякденній поведінці — дитина починає діяти відповідно до поставленої мети, хоча через нестійкість уваги це не завжди їй вдається. В ігровій, зображувальній та кон­структивній діяльності вона може чіт­ко висловити своє бажання й словесно визначити мету своїх дій. Наприклад, виймати кубики з коробки і казати, що будуватиме башту. Однак визначення певної мети в цьому віці означає не уяв­лення про кінцевий результат, а лише усвідомлення дитиною свого бажан­ня. Здебільшого самостійна реалізація дитиною поставленої мети пов’язана із труднощами. Часто зовнішні обставини відволікають її, а перші невдачі змушу­ють змінити задум чи відмовитися від нього.

    Дитина може гратися тривалий час (15 хвилин) не зупиняючись. Але ці успі­хи властиві лише для ігрової діяльності, в інших видах діяльності дитина ще не здатна довго утримувати увагу особливо під час одноманітних дій. У цьому віці здатність до саморегуляції розвинена не повністю. Однак, граючись у пілота або міліціонера, лікаря або продавця, дитина опиняється в умовах, які зовнішньо її обмежують. Граючись, вона прагне бути певним персо­нажем і вимушена стримувати себе тією роллю, якої вимагає гра і саме так дитина вправляється у вольовій витримці. У зображуваль­ній діяльності і конструюванні дитина переходить до обдуманого зображення предметів, хоча засоби реалізації задуму ще недоско­налі. У малюванні можливості дитини починають визначати графіч­ні образи, уявлення про те, яким зображуваний предмет має бути на папері. Поступово кількість графічних образів зростає, відповідно розширюється і діапазон зображуваних предметів.

        Керування діями дитини

Доки в дитини не розвинена довільна поведінка, потрібно до­помагати їй керувати собою. Необхідно обов’язково підтримати го­товність дитини самостійно взятися за справу, допомогти їй з успіхом завершити розпочате. Це — запорука її майбутньої ініціативнос­ті та самостійності. Дорослий безпосередньо керує діями дитини за допомогою вказівок до кожного етапу дії, заохочень, підбадьорень. Поділ дій на послідовні ланки, нагадування способів виконання за­вдання допомагає дитині організовувати свої дії.

Успішність виконання дитиною довільних рухів забезпечує їх показ дорослим у поєднанні з прямим заохоченням до активного на­слідування і відтворення. Лише на основі спільних дій з дорослими у дитини розвивається вміння самостійно доводити розпочату спра­ву до кінця.

Поступово, під час оволодіння технікою дій, дитина стає смі­ливішою та самостійнішою. Цьому сприяє повсякденна практика. У чотири роки дитина вже може багато чого зробити сама, не чекаю­чи і не вимагаючи допомоги з боку дорослого.

ІСТЕРИКИ. СПОСОБИ ЗАПОБІГАННЯ

1. Намагаєтесь якомога рідше вживати слово «НІ». Говоріть тільки тоді, коли це дійсно необхідно (дитина схопила ніж, підійшла на прогулянці до відкритого каналізаційного люка), тобто коли це щось таке, що може зашкодити здоров’ю її або оточуючих її людей.

Коли Ви багато чого дозволяєте робити, дитина менше разів вступає в протест (адже пізнавати світ – це одна з її основних потреб), а отже і більшості істерик можна уникнути. «Ні» повинно бути мало, але воно бути повинно!!! Потрібно завжди пам’ятати, що відмовляти дитині в чомусь – цілком нормально. Як і те, що дитина може обурюватися через це. Але якщо вже Ви дитину в чомусь обмежуєте і вона починає висловлювати яскравий протест, важливо не поступатися, оскільки така манера поведінки може закріпитися – як тільки дитина зрозуміє, що так вона зможе домагатися того, що хоче, це буде ведучий механізм взаємодії з вами, а надалі і з оточуючими в дорослому житті.

2. Якщо бачите що пахне «смаженим» – спробуйте підключити почуття гумору. І навіть простеньке смішне завдання може допомогти втомленому малюкові дійти до потрібного місця. Наприклад, стояти з висунутим язиком, поки червоний на світлофорі не зміниться зеленим. Чи позмагатися, хто придумає смішнішу пантоміму. Тут на скільки Вас занесе Ваша ж фантазія!

3. Якщо дитина втомилась від того, що довго чекає на щось (наприклад, обід) і ви відчуваєте, що поганий настрій “не за горами” – залучіть її до підготовки – нехай спробує їжу на сіль чи перемішає салат.

4. Ніколи не висміюйте, не принижуйте і не ображайте дитину. Якщо, вона вчинила який-небуть негарний, з Вашої точки зору, вчинок – обов’язково скажіть їй про це. Але не акцентуйте увагу на особистості, а говоріть саме про дії. Тобто не “ти поганий”, а “ти вчинив не правильно”.

5. Для дітей також важливим є можливість вибору. Часто істерики є наслідком того, що батьки заважають дитині ставати самостійною. Вона намагається все робити по-своєму. У таких випадках необхідно, щоб у дитини обов’язково були сфери, в яких тільки вона вирішує, як має бути або вона сама вибирає із запропонованих альтернатив.

6. Частою причиною істерик буває невизначеність. Особливо в кризові періоди дитина потребує стабільності як ніколи. І коли батьки намагаються надати їй безмежне право вибору, дитина може губитись. Тому постійні переговори з дитиною не бажані і скрізь треба знати міру. Якщо Ви бачите, що дитина «губиться» в різноманітних варіантах, не знає чого хоче, не може визначитись – зробіть вибір замість неї, навіть, якщо вона противиться, насправді вона цього потребує.

7. Для профілактики дитячих примх та істерик велике значення має єдина виховна позиція всіх членів сім’ї, які беруть участь у догляді за дитиною. Якщо, дорослі виховують по-різному, дитина вчиться маніпулювати і шляхом інтриг досягати свого.

8. Якщо яка-небудь неприпустима дія дитини була помічена вперше, то краще проігнорувати, ніж звернути увагу і тим самим підкріпити.

9. Якщо не хочете наразитися на істерику, ніколи різко не переривайте занять дитини,навіть, якщо вони здаються Вам безглуздими і неправильними. Для перемикання уваги малюка потрібний певний час.

10. Іноді роздратування у дітей накопичується, коли довго щось не виходить. Слідкуйте за тим, як дитина справляється з новим для себе завданням, адже на перших порах не завжди вона зможе зробити це самостійно (запустити нову машинку, піднятися сходами на гору, переступити через струмочок). У таких випадках потрібно зробити це разом з нею (ОБОВ’ЯЗКОВО спитавши чи треба їй допомога – це вже розуміють 1,5 річні діти), щоб вона перевірила свої сили і повірила в них.

11. Намагайтесь якомога менше порушувати режим дня (особливо в кризові періоди), оскільки нестабільність може запустити істерику!

12. Для дитини дуже важливо, щоб її почули. Часто звичайне проговорення батьками того, що хоче дитина (наприклад, “Я почула і зрозуміла, що ти хочеш на майданчик, але нам треба спочатку зайти в магазин, щоб купити…”) зводить нанівець внутрішнє напруження. Інколи малюкові просто хочеться знати, що його почули і зрозуміли.

                                                     

                                           Правила для батьків

1. Поважати людську гідність і професійну  честь працівників закладу. Виявляти до  вихователів повагу, особливо в присутності дитини.

2. Поважати гідність своєї дитини та гідність інших дітей групи.

3. Виконувати рекомендації педагогічних та медичних працівників закладу стосовно розвитку, виховання, навчання та зміцнення здоров’я дитини.

4. Своєчасно приводити дитину до ДНЗ.

5. Якщо Ви запізнилися на ранкову гімнастику, вам слід дочекатися, коли діти вашої групи повернуться з ранкової гімнастики і передати дитину вихователю.  Неприпустимо залишати дитину саму у приймальній кімнаті групи.

6. Приводити  дитину  в ДНЗ в чистому одязі, у взутті, що відповідає розміру ноги дитини та санітарно-гігієнічним вимогам.

7. Приводити в ДНЗ здорову дитину, повідомляти  вихователям  про її  самопочуття   вдома та незвичайні випадки (падіння, ушкодження,скарги на погане самопочуття).

8. Своєчасно повідомляти адміністрацію закладу  про хворобу дитини та інші причини її відсутності в ДНЗ за телефоном :

9. Вихователь зобов’язаний щодня оглянути дитину з метою своєчасного виявлення  ознак хвороб ( сипу, розчосу,загноєння очей  і т.п.), нездужання (головний біль,хворе горло, слинотеча та ін.), тілесних ушкоджень (синьці, подряпини, гулі тощо).

10. Якщо під час ранкового прийому  в ДНЗ у дитини виявлено ознаки хвороби, батьки  зобов’язані звернутися до лікаря за консультацією або медичною допомогою.

11. Батьки, або особи,що за їх дорученням приводять дитину  в дошкільний заклад, мають передати дитину вихователю або тому працівникові ДНЗ, який приймає дітей в цей час. Неприпустимо відправляти дитину до ДНЗ саму, без супроводу дорослого. Увечері при залишенні дітьми ДНЗ вихователь  зобов’язаний  передати  дитину батькам або іншій особі,що прийшла за нею за їх дорученням.

12. Батькам варто заздалегідь  домовитися з вихователем щодо тих осіб, яким вони доручають забрати дитину з дошкільного закладу. В окремих випадках таке доручення  оформляється письмово.

13. Вихователь не має права віддавати дітей з дошкільного закладу неповнолітнім дітям, батькам у нетверезому стані.

14. Своєчасно вносити встановлену плату за харчування дитини.

15. Брати участь в усіх батьківських зборах та відвідувати всі просвітницькі заходи, що проводяться в закладі, в групі. Приймати активну участь в житті закладу.

16. Вихователь не несе відповідальності за збереження прикрас (золото, і т.п.).

Психологічна безпека дитини: у пошуку «золотої середини»

Сучасний інформаційний простір , у якому існує людина , став одним з основних чинників , що загрожують її психічному здоров`ю. Йдеться вже не про психологічний комфорт, у якому мають потребу і діти, і дорослі, а про психологічну безпеку. Суспільство потребує своєрідної системи профілактики і захисту від сучасних небезпечних для життя і здоров’я інформаційних впливів.

В умовах тотальної інформатизації суспільства інформаційний вплив на особистість набуває глобальних масштабів. Культ жорстокості, що нині пропагується у засобах масової інформації, особливо на телебаченні та комп’ютерних мережах, призводить до неусвідомленого бажання наслідувати його, сприяє закріпленню подібних стереотипів  поводження у власних звичках і способі життя, знижує рівень граничних обмежень і правових заборон, сприяє появі негативних норм поведінки у суспільстві, що у свою чергу, відкриває шлях до втрати морально-ціннісних установок, до правопорушень.

Важлива особливість інформаційно-психологічних впливів на індивідуальну свідомість полягає у тому, що сама людина може не помічати і не усвідомлювати їх як загрози. Дуже часто інформація, яку сприймає людина, на підсвідомому рівні призводить до формування у неї відчуття тривожності, а іноді і конкретних страхів, зокрема: · Катастроф, як техногенних, так і природніх; · Загроз терористичних актів і потенційної небезпеки стати заручником; · Неконтрольованого поширення зброї і наркотиків; · Насильства, безвідповідальності і байдужості. Ми розуміємо, що живемо у неспокійний час, і про це нам регулярно нагадують. Телебачення повідомляє про зіткнення потягів, вибух пластикової бомби в автомобілі, вбивство відомого політика, потоп, що змив десяток сіл, про людей, які залишилися без даху над головою, їжі та одягу. А ввечері під час перегляду серіалу про романтичних бандитів, зведення кримінальних подій і дорожніх катастроф через телеекран нав’язується бандитський лексикон і принципи поведінки, підвищується тривожність і формуються фобії. Феномен «катастрофізації» полягає у формуванні станів неспокою, депресії або апатії, пробудження страху перед реальною або уявною загрозою, а також перед невідомістю. Батьки, не задумуючись про наслідки, дозволяють дітям, навіть найменшим, безконтрольно переглядати телевізійні програми, часто обговорюють при них «болючі» теми. А вразлива і сприйнятлива дитяча психіка чутливо реагує на побачені чи почуті жахіття. Мало хто замислюється і над протилежною стороною «катастрофізації», яка так само пропагується з екранів телевізора. Йдеться про навіювання думки про абсолютну невразливість. Ідея, на перший погляд, позитивна, життєствердна, оптимістична і водночас небезпечна не лише для дитячої психіки, а й для фізичного здоров’я. Відомо, що фізичне здоров’я дитини безпосередньо залежить від її внутрішнього психологічного стану. Саме тому в дошкільних закладах нашої країни дітей, створенню їм комфортних психологічних умов. Психологічна безпека характеризується через поняття збереження психічного здоров’я дитини і відсутності психологічної загрози. Причому психологічна безпека розглядається як такий стан дитини, коли відбувається її оптимальний психічний та фізичний розвиток і усуваються внутрішні та зовнішні загрози психічному здоров’ю. Є декілька варіантів висвітлення цієї теми. Один з них – демонстрація над здібностей, або над везіння. Маленькі діти ще не здатні усвідомити, де закінчується реальність, а де починається вигадка, й інколи намагаються відтворити побачене. Інший варіант, про який хотілося б поговорити детальніше, - це олюднене зображення образу тварин. Казкові персонажі тварин, книжні й анімаційні, наділяються людськими рисами характеру. Дошкільник на відміну від дорослого ще не здатен до абстрактного мислення. Для нього персонаж, якого він бачить, не є символічним. Він для нього є реальним, тобто таким, якого він міг би зустріти на вулиці, у лісі, у зоопарку. Переглянувши мультфільм, скажімо , про Віні – Пуха, малюк уявляє ведмежа веселе, кумедне і, головне, абсолютно безпечною істотою. Тоді як насправді – це найнебезпечніший хижак, здатний за лічені секунди нанести непоправної шкоди здоров’ю або навіть позбавити життя. Чи, наприклад, Мауглі – романтичний персонаж, якого виховала вовча зграя. Він живе разом з удавом та пантерою і скаче по деревах. Тому коли позаминулого року в Одеському зоопарку дівчинка перелізла через огорожу, щоб погодувати тварин – вовк напав на неї. У лікарні, перебуваючи в тяжкому стані, дівчинка розповіла про те, що вона дуже хотіла познайомитися з Анкелою. Багато дітей мріють повторити професійний шлях Айболита, турботливо доглядаючи бездомних кошенят і цуценят. Час від часу діти приносять їх додому і в дитячий садок. Найчастіше такі дії малюків наштовхуються на категоричне неприйняття з боку дорослих. Але треба пам’ятати, що різкі зауваження та залякування можуть травмувати дитячу психіку, створивши відчуття тотальної небезпеки навколишнього світу, підвищивши рівень тривожності і недовіри до оточення. Яка стратегія поведінки вихователя і батьків найбільш прийнятна у цій ситуації? Найдоцільніше дотримуватися принципу «золотої середини». Формуючи уявлення дітей про тварин, варто домірно поєднувати алегоричні образи тварин з реальними. Під час читання казки, перегляду кіно- і мультиплікаційних фільмів, у яких персонажами є тварини, треба пояснювати дітям, які саме риси характеру проявляються у кожному з героїв, переносячи їх у «людську площину». Обговорюючи особливості поведінки та вчинки персонажів, слід шукати аналогії у знайомому дитині соціальному оточенні, наприклад, у групі дитячого садка. Складні, конфліктні ситуації теж можна вдало розв’язувати за аналогією з поведінкою відомих дітям казкових персонажів. Крім улюблених дітьми казок про тварин, читайте їм оповідання, енциклопедії, дивіться з ними фільми про природу, про звички справжніх диких тварин. Так формуватиметься реалістичне уявлення про світ тварин, а отже і навичка безпечного спілкування з ним, здатна принести задоволення і радість. Ще одним важливим аспектом психологічної безпеки є формування і пред’явлення дитині заборон, обумовлених різними чинниками – соціальними, побутовими тощо. Людина щодня не замислюючись дотримується тисячі заборон, починаючи із заборони з’являтися оголеною на вулиці і закінчуючи заборонами гучно розмовляти у лікарняній палаті. Одна частина заборон носить офіційний характер, і ми знаємо, з якою метою дотримуємося їх. Інша – закладена в нашу свідомість ще у дитинстві, і ми навіть не замислюємося, чому чинимо саме так, а не інакше. Виховання із застосуванням нормативних обмежень – великий пласт в історії людства. Таке виховання передбачає введення беззаперечних заборон. Тобто, батьки і педагоги не пояснюють дітям причину тих чи тих заборон. Відомі дидактики (Жан-Жак Руссо, Джон Локк) бачили лише негативний бік такого виховання і вважали, що заборони заважають дитині розвиватися, обмежують її. Таке саме ставлення до цієї теми часто простежується і у наші дні. Практичний досвід та різні психологічні і соціологічні дослідження показали, що люди, які виховувалися взагалі без заборон, менш адаптовані соціально. Їм складніше працювати у колективах, слідувати законам і правилам. З іншого боку, ці люди мають великий творчий потенціал, здатні відійти від шаблонного сприяння навколишньої дійсності. Люди, яким забороняли надто багато, не можуть самостійно прийняти рішення. Вони більш залежні від думки і оцінки оточення. Як же у цьому випадку знайти « золоту середину» у вихованні? На мій погляд, вона – у точці, у якій перетинаються формування раціональних заборон і доцільних пояснень причин їх введення. При цьому важливо пам’ятати: · Пояснення має містити лише прості формулювання і враховувати категоріальний апарат дитини; · Заборона не має бути емоційно забарвленою, адже заборона – це констатація непорушного факту, а не вияв капризу; · Разом із забороною доцільно озвучити, яку емоцію переживає дитина у цей момент. Найвірогідніше, це будуть злість, образа, роздратування. Почувши, що її розуміють, дитині буде простіше самій зрозуміти і прийняти подальші рекомендації. Психологічна безпека безпосередньо пов’язана як з психічним, так і з фізичним здоров’ям. Немає потреби розповідати про те, як може зіпсувати настрій, а то і довести до інфаркту грубий, несправедливий начальник. Але у дорослої людини завжди є можливість змінити ситуацію, врешті – решт, звільнитися. У дитини такої можливості немає. Вона не може змінити батьків чи вихователів, тому підсвідомо вдається до соматичних способів реагування. Тобто дитина починає хворіти. Багаторічні дослідження показали, що в авторитарних вихователів діти хворіють частіше. Причина має психосоматичне походження, оскільки у дітей єдиним легальним способом пропустити відвідування дитячого садка є хвороба. Стомлений психологічним тиском організм «з радістю» захворює, надаючи дитині довгоочікувану перерву. Безперечно, на дитяче здоров’я пливає не лише стиль спілкування педагога. Не менш важливі для нього і сімейне виховання, соціальні умови, індивідуальні особливості характеру дитини. Причому психологічна безпека розглядається як такий стан дитини, коли відбувається її оптимальний психологічний та фізичний розвиток і усуваються внутрішні та зовнішні загрози психічному здоров’ю. Передбачити виникнення небезпеки досить важко. Сьогодні немає обґрунтованої і докладної загальної класифікації загроз психологічній безпеці малят та можливих причин їх виникнення. Основні принципи загрози психологічній безпеці особистості можна умовно поділити на дві групи: зовнішні та внутрішні. Зовнішні: · Надмірна опіка над дітьми, що завдає значної шкоди позитивному розвиткові особистості. Дорослі намагаються геть усе робити за дитину, а відтак позбавляють її самостійності й ініціативності, як у діяльності, так і в прийнятті рішень. · Неуважність до дитини з боку батьків, асоціальне сімейне мікросередовище. · Неправильна організація спілкування. Переважання авторитарного стилю, незацікавленість дитиною з боку дорослих. · Некоректна поведінка персоналу, який здійснює освітньо – виховний процес і щодня спілкується з дітьми. · Міжособистісні стосунки дітей у групі. Буває так, що дитяче співтовариство ігнорує котрогось із однолітків, а вихователі цього або не помічають, або не знаходять відповідних засобів, аби дитина не була поза колективом. Уже серед дітей раннього віку часом спостерігаємо брутальність і жорстокість, на що теж немає відповідної реакції педагогів. · Несформованість у дітей уявлень про загальні правила поведінки в дитячому колективі. · Ворожість навколишнього середовища. Вона виявляється в тому, що дитині заборонено доступ до іграшок, не продумано кольорове і світлове оформлення простору,відсутні належні умови для реалізації природної потреби в русі, накладаються необґрунтовані заборони, зумовлені псевдо турботою про безпеку дитини. · Невиконання гігієнічних вимог до утримання приміщень і передусім режиму провітрювання. · Інтелектуально – фізичні та психоемоційні перевантаження внаслідок нетрадиційного режиму життєдіяльності дітей, одноманітність повсякденного життя. · Нераціональне і малокалорійне харчування, його одноманітність. · Недооцінка загартовування, скорочення нормативного часу перебування дитини на свіжому повітрі. · Несприятливі погодні умови. Внутрішні: · Звички негативної поведінки, що сформувалися внаслідок неправильного виховання в родині. Такого малюка свідомо відштовхують діти і підсвідомо дорослі. · Усвідомлення дитиною свого відставання в тому чи іншому виді діяльності порівняно з іншими дітьми, що призводить до формування комплексу неповноцінності і, зокрема, до зародження такого негативного почуття, як заздрощі. · Відсутність автономності. Залежність в усьому від дорослого, яка породжує почуття безпорадності, коли дитині доводиться діяти самостійно. · Індивідуально – особистісні риси характеру дитини, що сформувалися не без впливу дорослих – нерішучість або, навпаки, звичка постійно бути в центрі уваги. · Патологія фізичного розвитку, наприклад, порушення зору, слуху і т.п. Загальною причиною загрози психологічній небезпеці дитини є хибні уявлення про навколишній світ, які не дають можливості дитині добре орієнтуватися в ньому. Отже, діти часто перебувають в стані психоемоційного напруження, що призводить до виникнення у них психосоматичних розладів, які можуть негативно позначитися на самопочутті та поведінці дитини. Саме тому в дошкільних закладах має бути розроблено систему загального та індивідуального психологічного захисту дитини. Індивідуальну програму психологічного захисту слід складати, беручи до уваги особистісні риси дитини, її досвід, звички, умови виховання в родині. Психоемоційний стан дітей багато в чому залежить від ритму життя, який задається розпорядком дня, де чітко визначається час і тривалість сну, час на приймання їжі, прогулянки, заняття. Тому для охорони психічного здоров’я дітей треба підтримувати протягом дня баланс різних видів їхньої активності, переважно використовуючи інтегровані заняття, під час яких, аби діти не перевтомлювалися, слід проводити фізхвилинки та фізпаузи. У режимі дня має також виділятися час на профілактично – лікувальні заходи, психотренінги, релаксаційні паузи, відвідування фітобару. Психофізіологи дослідили, що створення в дитячих закладах зелених куточків, зелених віталень, кімнат природи та зимових садів допомагає досягнути комфортних психологічних умов, адже спілкування зі світом рослин сприяє вихованню позитивного ставлення до навколишнього в цілому. Найперший період свого життя дитина проживає у повному злитті з матір’ю, їй безпечно у просторі, обмеженому материнським тілом. Після пологів дитина поступово починає відчувати свої власні, тілесні межі через тактильні відчуття. Але й в цей час її безпека повністю залежить від меж, які вибудовує мама – « мама зі мною – я у безпеці». Через два – три місяці, іноді й пізніше, у просторі дитини поступово з’являється ще одна особа – батько. Відповідно у дитини з’являються відчуття другої людини, з якою безпечно. І от цей паттерн відкритості стосовно значимих людей довкола дитини дуже довго впливає на її розвиток. На жаль, такий набір поведінкових реакцій не завжди має шанс на реалізацію. У неповних, соціально неблагополучних родинах психологічна безпека малюка поставлена під загрозу. У неповній родині, особливо у тій, що утворилася після розлучення, стосунки між матір’ю і дитиною ( батьком і дитиною) можуть розвиватися за моделлю «культ самопожертви». У цьому випадку замість прояву любові, ніжності і турботи про дитину залишена мати (батька) дитина відчуває тривогу і непевність. Адже, а й якось пояснювати для себе поведінку матері (батька). Найчастіше дитина стає на позицію самозвинувачення. Негативні висловлення на адресу одного з батьків вона сприймає як спрямовані на неї саму. Сором, провину і щирий біль, які при цьому переживають діти, складно описати словами. Нестерпність почуттів може виражатися в аутоагресії або агресії, спрямованій на навколишній світ. Дуже важливо, щоб у дитини була змога бачитися з тим з батьків, хто живе в сім’ї. Навіть короткі зустрічі, які для стороннього спостерігача можуть видатися марними, залишаються у пам’яті дитини. Діти, які пережили розлучення батьків або живуть із матір’ю – одиначкою, часто потребують психологічної допомоги і підтримки фахівця. Батьки, що розлучитися, обовязково мають дбати про психологічну безпеку своїх дітей. Тему психологічної безпеки можна обговорити дуже багато. Суспільство, що розвивається, стикається з новими потенційними і реальними небезпеками. На допомогу стають нові методи і технології захисту. Але в основі цього процесу завжди лежатиме щира любов до дітей, взаємна довіра і професійна компетентність педагога. .

Вікові особливості розвитку дітей.

 

Те, що розвиток як фізичний, так і розумовий тісно пов'язаний з віком, розуміли ще в глибоку старовину. Ця істина, вочевидь, не вимагала особливих доказів: більше прожила людина на світі - стала вищою на зріст і міцніше тілом, з віком приходить мудрість, накопичується досвід, збільшується обсяг знань.

Кожному віку відповідає свій рівень фізичного, психічного і соціального розвитку. Зрозуміло, ця відповідність справедлива лише загалом і в цілому, але розвиток конкретної людини може відхилятися в ту або іншу сторону.Для правильного управління процесами розвитку педагоги вже у далекому минулому робили спроби класифікувати періоди людського життя, знання яких несе важливу інформацію. Є цілий ряд розробок періодизації розвитку, у теоретичні тонкощі яких заглянемо пізніше.

Періодизація ґрунтується на виділенні вікових особливостей.

Віковими особливостями називаються характерні для певного періоду життя анатомо-фізіологічні і психічні якості. Оскільки біологічний і духовний розвиток людини тісно пов'язаний між собою, то відповідні вікові зміни настають і в психічній сфері. Хоча вони відбуваються не у такому строгому порядку, як біологічне, соціальне дозрівання, все ж таки можна простежити вікову динаміку духовного розвитку особи. Що служить природною основою для виділення послідовних етапів людського розвитку і складання вікової періодизації.

Повна періодизації розвитку охоплює все людське життя з найбільш характерними стадіями, а неповна (часткова, урізана) - лише ту частину життя і розвитку, яка цікавить певну наукову область. Для педагогіки школи найбільший інтерес представляє періодизація, що охоплює життя і розвиток індивіда шкільного віку.

У сучасній науці прийняті наступні періодизації дитячого віку:

                                            

Психологічна Педагогічна
Пренатальний період Дитинство (1 рік життя)
Період новонародженості (до 6 тижнів життя) Переддошкільний вік (від 1 до 3 років)
Грудний період (до 1 року) Дошкільний вік (від 3 до 6 років):
Повзунковий вік (1-3 роки) Молодший дошкільний вік (3-4 роки)
Дошкільний вік (3 - 6 років) Середній дошкільний вік (4 - 5 років)
Старший дошкільний вік (5 - 6 років).
Шкільний вік (6-11 років) Молодший шкільний вік (6-10 років)
Пубертатний період (11-15 років) Середній шкільний вік (10 - 15 років)
Юнацький період (15-20 років) Старший шкільний вік (15-18 років)

 

- активна спрямованість на виконання дій без допомоги дорослого, прості форми виявлення самостійності, початок усвідомлення власного «Я», зародження самосвідомості; - подальший розвиток наочно-дієвого мислення і поява елементарних видів мовленнєвих суджень про навколишній світ; - утворення нових форм стосунків між дітьми, поступовий перехід від ігор поряд з іншими малюками та ігор на самоті до спільної ігрової діяльності; - виникнення паростків сюжетно-рольової, поява простих сюжетів, в яких діти відтворюють дії близьких людей, та прагнення виконувати певну роль у грі, початок (використання предметів-замінників); - ускладнення та урізноманітнення діяльності, поява образотворчої та конструктивної, елементарної навчальної та паростків трудової діяльності, формування нових потреб та інтересів; - швидке збільшення словникового запасу, оволодіння граматичною будовою мови, зміна ролі власної мови, яка, крім засобу спілкування, стає регулятором поведінки відповідно до поставлених самою дитиною запитань «Чому?», «Коли?», «Де?», «Що це?», «Навіщо?»; - ускладнення почуттів до навколишніх людей (любов, прихильність, співчуття, симпатія) та поява почуттів, пов'язаних із виконанням діяльності (задоволення, гордість за досягнення, обурення при невдачі, радість від похвали), на базі яких закладаються почуття самоповаги та самолюбства; - розвиток психічних процесів (сприйняття, відчуття, пам'яті, мислення, уваги), розширення кола об'єктів та їх властивостей, що зацікавлюють дитину, виникнення передумов для розуміння символів (букв, цифр), створення образів; - активне прагнення до ознайомлення з властивостями предметів (колір, форма, розмір тощо), під час якого дитина починає порівнювати їх один з одним, набуває здатності прогнозувати зміни, викликані її діями; - початкове виникнення статевої ідентифікації, усвідомлення того, що «я - хлопчик», «я - дівчинка» і відповідне дотримання правил поведінки; - виникнення суперечності між потребою дитини в самостійності, прагненні бути «як дорослий» та її реальними фізичними та психічними можливостями або системою стосунків між нею та дорослим, яка може загостритись і призвести до виникнення негативізму, упертості. Основні завдання педагога по роботі з дітьми 3 року життя • Задовольнити потребу дітей в емоційному спілкуванні з дорослими, яке супроводжується предметно-ігровою діяльністю, формувати практичний досвід спілкування з іншими дітьми. • Забезпечити умови для насиченого мовленнєвого діалогічного контакту, що сприятиме розширенню та удосконаленню пасивного та активного словників. • Сприяти розвитку самостійності, надавати можливість для формування навичок самообслуговування при забезпеченні помірної та доцільної допомоги. • Піклуватися про наявність та активне використання дітьми різноманітного обладнання для розвитку зорових, слухових, дотикових, кінестетичних та інших видів відчуттів і сприймань, фонематичного та музичного слуху. • Помічати успіхи дитини, схвалювати її досягнення. • Створити належні умови для зміцнення та збереження здоров'я дітей, забезпечити наявність простору для пересування дитини в груповій кімнаті та обладнання для розвитку основних рухів. • Стимулювати формування почуттів (самоповаги, впевненості, захищеності, любові до ближнього, дружби, бережливого ставлення до природи, речей, радості від краси та чистоти, гордості та сорому, турботи, вдячності, задоволення від досягнень, творів мистецтва, музики, танцю тощо). • Виховувати бажання виконувати прості трудові дії, зацікавлене ставлення та повагу до праці дорослих. • Розвивати культуру мислення, увагу, пам'ять, позитивні почуття, пов'язані з інтелектуальною діяльністю, слуханням творів художньої літератури. • Підтримувати дитячу допитливість, спостережливість, пізнавальну активність..

 

 Адаптація дитини до умов ДНЗ.

Дитина приходить у ДНЗ, адаптація його до умов дитячого садку протікає часом дуже болісно. Відбувається серйозна перебудова всіх його систем і відносин з оточуючими людьми, перебудова звичних форм життя. Ця різка зміна умов може супроводжуватися важкими переживаннями, зниженням мовної та ігрової активності й нерідко позначається на здоров'я дитини.

Проблема адаптації - це проблема в основному дітей 3-го й 4-го року життя, тому що більшість дітей приходять в дитсадок саме в цьому віці. Найчастіше, проблеми адаптації, пов'язані з невідповідністю особливостей нових вимог характеристикам дітей групи за різними показниками, наприклад по випередженню рівня розвитку пізнавальної сфери й відставанню в сформованості необхідних культурно-гігієнічних навичок і навпаки. 

Мають місце ситуації тривалої адаптації дітей до дитячого садку в силу невідповідності харчування в ДНЗ особливостям домашньої кухні родини малюка. Проблема адаптації до ДНЗ в старшому дошкільному віці - це одиничні випадки, тому більшою мірою психолог концентрує свою діяльність на оптимізації процесу адаптації дітей переддошкільного віку. Як забезпечити емоційний комфорт під час перших днів відвідування ДНЗ? Щоб полегшити адаптацію малюка з перших днів відвідування дитини, вихователь активно співпрацює з сім'єю. Працювати буде набагато легше, якщо педагог дізнається від батьків, про поведінку дитини вдома, про її звички й уподобання, індивідуальні особливості. Важливо, щоб мама відчула: вихователь опікується не взагалі дітьми, а бачить серед них її конкретну дитину й готовий брати до уваги всі її особисті відмінності. Було б дуже добре, якби вихователь, зустрічаючи малюка вранці, й мовою, й жестами виявляв своє тепле ставлення до нього. Розташуватися треба так, щоб очі дорослого були на рівні очей дитини. Якщо вона охоче йде на контакт, варто взяти її за руку. Якщо ж малюк притуляється до мами - не наполягайте. Нехай мама тримає його за руку стільки, скільки він захоче. Зазначимо, що теплий, доброзичливий, уважний прийом обумовлює й перші враження дитини про дитсадок, і її настрій, і готовність попрощатися з матір'ю, залишитися в групі. Так само важливо, щоб педагог тепло прощався з кожною дитиною. Дорослий, який працює з новоприбулою дитиною має пред-ставитись малюку. Форма звертання може бути будь якою, яку малюк сам вважає прийнятною: скажімо, тьотя Оля, або просто Оля. Не варто наполягати, щоб діти раннього віку звертались до педагога на ім'я я та по батькові. Така «доросла», безумовно ввічлива, форма досить складна для малюка щодо її вимови. Потрібно ввести дитину в групу, познайомити її з дітками (спочатку з кількома, а знайомство з усією групою дітей слід зробити поступовим), звернути її увагу, як цікаво й весело граються малята; дати їй роздивитись іграшки; лагідно запевнити, що в дитсадку їй буде добре. Перші контакти з дитиною - контакти допомоги й турботи. Вона має зрозуміти, що на вихователя можна покластися, як на маму, що він готовий допомагати й захищати в цьому новому місці. Від початку перебування дитини в дошкільному закладі педагог має забезпечити, насамперед, психологічний і фізичний комфорт для дітей, пом'якшити труднощі переходу від домашнього (різного в усіх) до суспільного (однакового для всіх) способу життя. У період адаптації дуже важливо проявити максимум терпіння до будь-якого з прохань і навіть вередувань дитини й заслужити її довіру, це - основне завдання вихователя. Допомагають дітям справитись з напруженням, стресами улюблені іграшки чи речі, принесені з дому - лялечка, іграшковий песик тощо. Ці предмети в садочку дитина може носити з собою, класти у свою шафу, а ляльку навіть брати на час денного сну до ліжка. Налагодженню теплих стосунків сприяють й індивідуалізовані звертання. Малюки, які прийшли в дитсадок із сім'ї, не реагують на узагальнене «діти». Але звертатись до них слід з одного боку індивіду-ально, за ім'ям, а з іншого - наголошувати на приналежності до групи, вчити реагувати на звертання. Якщо діти розуміють вихователя, їх легко навчити тим речам, з якими вдома вони не стикалися або звикли робити інакше. Звичайно, найважливішим залишається індивідуальний підхід - слід пам'ятати, хто що вміє, в кого які проблеми (Марія не любить каші, Ірина засинає з своєю лялькою..) Якщо діти розуміють вихователя, їх легко навчити тим речам, з якими вдома вони не стикалися або звикли робити інакше. Звичайно, найважливішим залишається індивідуальний підхід - слід пам'ятати, хто що вміє, в кого які проблеми. Виходячи з типових для адаптаційного періоду труднощів зі сном, апетитом, нестабільністю гігієнічних навичок тощо, вихователю й няні-санітарці слід максимально враховувати вікові й індивідуальні особливості дітей. Якщо дитина погано їсть, недопустимо годувати її силоміць. Якщо не засинає, можна дати іграшку, посидіти з нею, заспокоїти, дозволити не спати, а просто полежати із заплющеними очима. Дітей з нестійкими гігієнічними навичками необхідно частіше запрошувати в туалет. Вони повинні мати запас змінного одягу й білизни. У період адаптації дуже важливо проявити максимум терпіння до будь-якого з прохань і навіть вередувань дитини й заслужити її довіру, це - основне завдання вихователя...

Вередування в період адаптації.

 

Вередлива дитина - джерело постійних конфліктів, неврозів і стресових ситуацій для дорослих. Вередування не на користь і самому малюкові: він стає нервовим, постійно збудженим, через що з ним уникають контактувати однолітки. До того ж таке явище, як вередливість не просто неприємне, а й небезпечне, бо може перерости в серйозне захворювання. Батькам і педагогам важливо знати, якими ж зовнішніми виявами характеризується вередливість, у чому причина її виникнення, як запобігти перетворенню її на рису характеру і як працювати з дитиною, щоб нівелювати це явище.

В українському педагогічному словнику вередливість тлумачиться як особлива поведінка дитини, що виявляється в недоцільних і нерозумних діях, необґрунтованому оперуванні вказівкам, порадам і вимогам дорослих, у прагненні наполягти на своєму.

 

Фізіологічні причини є об'єктивними.

До них можна віднести:

 

    -Адаптаційний період, різка зміна звичного стереотипу життя

 -Негативні впливи на нервову систему дитини захворювань, перенесених матір'ю під час вагітності,             зокрема інфекційних, а також приймання нею в цей період категорії ліків

 -Ускладнені пологи, зокрема застосування щипців

- Захворювання, перенесені дитиною, лікування антибіотиками, застосування наркозу

- Незадовільне самопочуття (короткочасне і тривале)

- Перевтома, виснаження нервової системи та всього організму

- Спадкова нервозність

 -Нетривалий фізіологічний дискомфорт

 

Випадки вередливості дітей частішають навесні, коли організмові малюка бракує вітамінів, в період адаптації до нового режиму, нових умов життя найчастіше, коли дитина починає відвідувати дитсадок, коли повертається в дитсадок після тривалих вихідних, це можна спостерігати в дітей і наприкінці тижня, навчальної чверті або навчального року. В даному разі причина вередливості - перевтома. Вередливість може зумовлюватися перенесеним стресом, який є наслідком виснаження нервової системи. Тут важливо знайти способи зменшити нервове напруження і розумове навантаження: збільшити час перебування дитини на свіжому повітрі, збагатити її раціон вітамінами, надати у разі потреби своєчасну психологічну допомогу.

 

Нервозність, успадкована від батьків - небезпека подвійна, оскільки в таких сім'ях дорослі, зазвичай, не здатні створити умови для правильного виховання дитини, що тільки поглиблює її хворобливі нахили. Нервові діти надзвичайно вразливі: їх легко образити, роздратувати, їх характеризують підвищена тривожність і страхи, вони втрачають самоконтроль через найменші дрібниці.

 

У здорової дитини капризування може бути пов'язане з неусвідомленою потребою усунути фізіологічний дискомфорт. Так, малі діти, часто не усвідомлюючи, що вони просто голодні, виявляють надмірну дратливість. Тож досить нагодувати дитину - і вона заспокоїться. Аналогічною буде реакція, якщо малюка не поклали вчасно спати або розбудили, коли він ще не виспався. Отже, складаючи режим дня дитини, слід подбати про достатню тривалість нічного сну, а для дошкільнят і ослаблених дітей бажано передбачити ще й денний сон.

З народної мудрості відомо: після надмірного сміху бувають великі сльози. Це стосується і дитячої поведінки. Інтенсивні рухливі ігри, тривалі вияви позитивних емоцій, перегляд " гостросюжетних " мультфільмів, завелика кількість яскравих малюнків на виставці тощо, забирають у малюка багато енергії. А це призводить до нервового виснаження й зумовлює різкий перехід від радості до сліз, вередування. Найкращий спосіб уникнути такої ситуації - покласти дитину спати.

 

Здорові, енергійні діти часто вередують через брак рухової діяльності і без необхідності тривалий час займатися одноманітною нецікавою справою. Причинами роздратування можуть також бути теплий або затісний одяг, значні перепади атмосферного тиску, наближення негоди, задушливе повітря в кімнаті тощо. Досвідчений педагог завжди може зрозуміти, чому дитина вередує, й усунути або принаймні пом'якшити дію об'єктивних чинників.

Примхливість, спричинена фізіологічним дискомфортом, - нормальне явище, яке можна спостерігати в усіх дітей без винятку і яке не становить загрози, якщо дорослі вчасно на нього реагують. Проте, якщо дозволити йому укорінитися, перетворитися на звичний стереотип поведінки, боротися з цим буде надзвичайно складно.

 Причини вередливості, зумовленої неправильним вихованням:

 

-Копіювання поведінки іншої людини

 -Неправильна спрямованість родинного виховання

 -Тривале перебування дитини сам на сам з непосильними для неї проблемами

- Невміння розподілити час та організувати своє дозвілля

- Відсутність інших шляхів для самоствердження та самореалізації

- Прагнення привернути до себе увагу

- Спроба розважитися.

 

Найлегше усунути вередливість, що виникла як наслідок копіювання поведінки іншої особи. Це відбувається, коли в дитини не сформовано критичне ставлення до власних і чужих дій, а натомість дуже розвинена схильність запозичувати, привласнювати елементи поведінки інших людей, які їх чимось приваблюють. У цьому разі досить провести з малюком роз'яснювальну роботу.

Прорахунки у родинному вихованні різноманітні. Деякі турботливі батьки намагаються виконати будь-яку дитячу забаганку. Дитина сприймає це як належне, і тому, коли її волю раптом виконують не відразу або несподівано у чомусь відмовляють, вона виявляє бурхливий протест (крик, сльози тощо). Якщо внаслідок таких дій малий отримує бажане, стереотип поведінки закріплюється, і здоровий та веселий малюк поступово стає нервовим та дратівливим. Такій дитині дуже важко адаптуватися до колективу й вимог освітнього закладу, особливо шкільного. Кожний малюк повинен знати не лише права, а й обов'язки, а отже, має звикати до періодичних вмотивованих відмов на деякі свої прохання. Дитині треба показати, що плачем, криком та істерикою вона нічого не досягне.

 

 

На формування хибного стилю виховання в сім'ї можуть вплинути хронічні захворювання дитини. Співчуваючи малюкові, дорослі часто прагнуть оберігати його від усього складного чи небезпечного. Намагаючись компенсувати фізичні страждання, відсутність товариства однолітків, хвору чи хворобливу дитину оточують надмірною турботою, виконуючи кожне її бажання. Поступово дитина починає сприймати свій стан як привілей, а іноді навіть вдається до симуляції, щоб його не втратити. Важливо, щоб батьки і педагоги вміли поєднувати розумну турботу з вимогливістю і створювали умови для творчої, конструктивної діяльності дитини.

Під оболонкою вередування іноді може ховатися розгубленість дитини перед непосильною роботою чи надмірними вимогами. Прагнення різних учителів гімназій і ліцеїв навчати дітей, спираючись на "зону найближчого розвитку " (за Л.С. Виготським), як і бажання батьків виховати дітей вундеркіндами, повинно бути в розумних межах. Небезпечно позбавляти малят радощів дитинства, бо все це позначатиметься на їхньому здоров'ї.

Невміння дитини розподілити свій час призводить до того, що вона постійно щось не встигає зробити, а отже, нервує і вередує, набридає дорослим своїми примхами, отже малюк, не здатний організувати своє дозвілля. Структурування навчального часу та організація дозвілля - серйозна проблема у виховній практиці.

 

 Нерідко трапляється, що дитина не може знайти продуктивного способу самоствердження в сім'ї чи дитячому колективі. Тоді вона намагається ствердитися, вередуючи серед близьких та однолітків. Іноді ж досить порадити малюкові прийнятний для нього спосіб ствердження власного "я", спрямувати його на конструктивну діяльність, і проблема зникає автоматично.

 

Отже, і в сім'ї, і в освітніх закладах на першому місці має стояти завдання - допомогти дитині знайти себе.

 

 

 Вередування дитини може бути способом привернути до себе увагу дорослих членів сім'ї, якщо особисті турботи поглинають увесь їхній час. Батькам варто частіше замислюватися над розподілом свого часу. До цієї ж категорії примх належить капризування через ревнощі дитини до брата чи сестри, яким дорослі, на її думку, приділяють більше уваги. У цьому разі батьки повинні подумати про усунення конкуренції за право на увагу. Причини тут можуть бути різні, тому єдиного рецепта розв'язання подібної проблеми не існує. Дитина може бачити у вередуванні спосіб розважитися, якщо їй набридає одноманітність життя. При цьому малюка не обходить, які наслідки - позитивні чи негативні - спричиняють його дії.

Якщо урізноманітнити щоденну діяльність дитини, звичка вередувати зникне автоматично.

 

Хвороба малюка.

Дитина вперше почала відвідувати дитячий садок, і щойно настали перші осінні холоди, а багато дітей відразу ж почали хворіти. Та нікуди від дитячих недуг не подітися. Мамам залишається лише терпляче та з гідністю переживати всі недуги малюка, залишатися бадьорими, морально підтримувати і малюка, і решту рідних. Але багатьом це не завжди вдається? Адже тривога за здоров'я, і навіть, життя малюка інколи не відпускає тоді, коли дитина не хворіє. Мамі слід знати, що підвищена материнська тривожність може серйозно зашкодити маленькому хворому.

За довготривалими спостереженнями на 7-10 день початку відвідування дитиною дитсадка малюк хворіє на застудні захворювання, стривожені батьки звертаються до вихователів та практичного психолога з запитаннями: як урізноманітнити діяльність дитини в період хвороби і забезпечити спокій малюка протягом дня не розпестивши його, як організувати виховну діяльність не перериваючи процес адаптації?

Якщо нові іграшки дитина отримує тільки " по святам ", хвороба - не причина змінювати правила. І навпаки, ви маєте можливість дарувати малюку іграшки коли він здоровий. Тоді немає застережень в тому, що ви купите дитині іграшку, і під час хвороби - вона буде рада вашому подарунку. Грати з малюком необхідно завжди, а не тільки під час хвороби. Якщо ви будете грати з малюком, дарувати подарунки тоді коли він хворіє, то це принесе менше користі. Займіть дитину, пограйтесь з нею чи почитайте книгу. Малюк з великим задоволенням прийме ліки, якщо спочатку "полікує ляльку ". Але, якщо дитина вимагає все більше і більше уваги, не вступайте з нею в суперечки. Домовтеся з малюком який час ви проводите з ним, а який присвячуєте справам. Рекомендації батькам, які допоможуть не розпестити дитину під час хвороби  Буде краще, коли дитина під час хвороби отримає іграшку неяскраву, безшумну, і не дуже велику.  Під час хвороби приберіть подалі наступні іграшки: автомати, машинки з моторами, плачучих ляльок, яскравих і великих іграшок із плюші, конструктори, лабіринти, головоломки, тобто ті іграшки, які потребують від малюка розумових зусиль. В даний період дитині необхідний спокій.  Будьте послідовні в своїх діях - та вчинках.  Намагайтеся не робити для дитини привілегійованих умов в сім'ї, не робіть частих уступів тільки із за плачу чи поганого самопочуття. А якщо потрібно нарікнути дитині, то робіть це спокійним і ласкавим тоном.  Не хваліть дитину, зверх міри, не запитуйте боязким голосом про її самопочуття.  Зберігайте з хворою дитиною звичні для нього взаємовідносини (спокійний, дружелюбний вираз обличчя). Достатньо один-два рази в день цікавитись у дитини про її здоров'я, а не кожні 10 хвилин запитувати: " Як ти себе почуваєш? ".  В харчуванні дотримуватися правила "хоче - їсть, не хоче - не заставляйте".  В період хвороби будьте спокійні та упевнені, випромінюйте гарний настрій, і видужання малюка відбудеться швидко...